سروهای زرین جشنواره فجر صنایع دستی روی صحنه ایستادند
اخبار 2274 روز پیش
بدون دیدگاه

سروهای زرین جشنواره فجر صنایع دستی روی صحنه ایستادند

سروهای زرین جشنواره فجر صنایع دستی روی صحنه ایستادندتهران- ایرنا- با پایان یافتن دومین دوره جشنواره صنایع دستی فجر به 6 نفر از اساتید و 10 نفر از برگزیدگان این رویداد نشان ملی مرغوبیت (سرو زرین) اعطا شد.

به گزارش شامگاه سه شنبه خبرنگار ایرنا، در آئین پایانی دومین جشنواره صنایع دستی فجر که در خانه هنرمندان ایران برگزار شد از حمید دواتی کاظم نیا، آرش حیدریان، افسانه مدیرامانی، اصغر خاکساری، میرمولا ثریا و یاسمن نبی زاده به عنوان استادان و فعالان این عرصه تجلیل شد.
حسن نیسانی، نسرین شایگان، ماجد شهریاری، محمد خورشیدی، سارا هدایت، ساناز نتاج، فرانگیز جمال زهی، لطیف عبداللهی، منور توانا و هماتاج حیدری به عنوان 10 برگزیده ای بودند که سرو زرین جشنواره را به خود اختصاص دادند.
به گفته علی حاجی شیزری دبیر این جشنواره در این دوره 400 اثر متعلق به 200 هنرمند از سراسر کشور در این رویداد حضور داشتند و خلاقیت و نوآوری، اصالت، کیفیت اجرا، طراحی و مرغوبیت، شاخص های داوران برای گزینش آثار برتر بودند.

** رشد 70 درصدی صادرات صنایع دستی از آورده های دولت تدبیر و امید
معاون صنایع دستی کشور در این مراسم اظهار کرد: برگزاری جوانترین جشنواره فجر یک سرمایه معنوی جدید بود.
بهمن نامور مطلق تاکید کرد: این جشنواره کارکردهای مهمی چون گفتمان سازی، فرصت سلیقه شناسی و الگوسازی دارد و محصول زیبایی شناسی یکساله هنرمندان صنایع دستی است که با همنشینی هنرهای سنتی و معاصر به زندگی طراوت خواهد داد.
وی افزود: رشد 70 درصدی صادرات صنایع دستی در 9 ماهه اول و اشتغالزایی 40 هزار نفری با اتکا به اعتبارات محدود سازمانی و رشد 34 درصدی در بازرگانی داخلی از آورده های دولت تدبیر و امید است.
نامور خاطرنشان کرد: کسب رتبه نخست در تعداد ثبت شهرهای جهانی و ثبت نخستین روستای جهانی برای ایران و راه اندازی گالری ملی صنایع دستی و اولین نمایشگاه – موزه برای این امر که در دهه فجر افتتاح خواهد شد از دیگر توفیقات این معاونت است.
وی ادامه داد: طرح حمایت از استادکاران و هنرمندان صنایع دستی نیز که به تصویب مجلس رسیده اگر مورد موافقت شورای نگهبان قرار گیرد وارد عصر تازه ای در شکوفایی صنایع دستی کشور می شویم.

** هنرهای سنتی تابلوی هویت و فرهنگ ما است
استاد دانشگاه و پژوهشگر فلسفه هنر در این مراسم گفت: جای جشنواره هنرهای سنتی ما در فجر انقلااب خالی بود.
حسن بلخاری افزود: روح سنت در حال دمیده شدن به هنرهای معاصر است و ما به روایت جدید از سنت هایمان نیاز داریم .
وی ادامه داد: هنرهای سنتی بوی انسان می دهد و تمدنی مانا خواهد بود که به جای درجا زدن و تکرار، گذشته خود را به زمان حال پیوند زند.
بلخاری یادآور شد: هنرهای سنتی و صنایع دستی تابلوی بی نظیر فرهنگ و هویت ما است و به زنده بودن این تمدن کمک خواهد کرد.
دومین جشنواره صنایع دستی فجر با شرکت 400 اثر از 200 استاد و 31 استان کشور از یکم تا 10 بهمن ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *