تلاش سوئیس
اخبار 2243 روز پیش
بدون دیدگاه

در گفتگو با مهر تأکید شد؛ تلاش سوئیس برای جذب گردشگر بیشتر از ایران/ کشف بازارهای تازه

به گزارش خبرنگار مهر، فدریکو سوماروگا (Federico sommaruga ) مدیربازاریابی بازارهای نوظهور در سازمان گردشگری کشور سوئیس است تا کنون ۱۳ بار به ایران آمده تا ایران را کشف کند در یکی از این سفرها او با خبرنگار مهر درباره تلاش سوئیس برای جذب گردشگران ایرانی صحبت کرد.

تلاش سوئیس

سوماروگا و همکارانش در سازمان گردشگری سوئیس از هر راهی برای شناخت کشورشان به ایرانی‌ها استفاده می‌کنند و برای آن نه تنها زمان می‌گذارند بلکه هزینه کرده و برای ایران جایگاهی ویژه در گروه جداگانه ای در نظر گرفته اند و برای آن به عنوان بازار نوظهور اما ویژه برنامه ریزی می‌کنند این همه تلاش برای بدست آوردن بازار ایران برای تنها نیم درصد از کل گردشگران سوئیس است. چرا که سوئیس ۲۰ میلیون گردشگر دارد و از ایران در سال گذشته تنها ۱۶ هزار نفر درخواست ویزا برای سفر به سوئیس کرده بودند. این آمار و تلاش آنها برای معرفی سوئیس به ایرانی‌ها نشان می‌دهد که سوئیسی‌ها حتی به بازاری که کمتر از یک درصد برایشان گردشگر وارد می‌کند نیز بی توجه نیستند.

سوماروگا درباره چشم انداز سوئیس برای جذب ایرانی‌ها به این کشور نیز توضیح داد: ما می‌خواهیم برای سال ۲۰۱۸حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش ورود گردشگر از ایران به سوئیس داشته باشیم آن چیزی که ما به دنبالش هستیم این است که این تعداد را به ۲۰۰هزار تا ۲۵۰ هزار شب اقامت (هر شب اقامت در خارج از کشور توسط یک نفر) برسانیم. اکنون ۸۰ هزار شب اقامت وجود دارد و ما انتظار داریم که این مقدار سه تا چهار برابر شود.

ایران گروه جداگانه ای در بازارهای هدف سوئیس دارد

سوماروگا درباره تقسیم بندی بازارهای هدف گردشگری سوئیس توضیح داد: ما در سوئیس بازارهای گردشگری را به چهار بازار تقسیم می‌کنیم. یکی بازارهای هسته ای و یا اولویت دار هستند که شامل سوئیس، آلمان، بخش عظیمی‌از اروپای غربی، انگلیس، آمریکا و چین است. دیگری بازارهای استراتژیک است که کشورهای عربی، هند و آسیای جنوب شرق را در برمی‌گیرد. بازارهای فعال نیز وجود دارد که سایر کشورهای اروپایی به جز کشورهای گروه بازارهای اولویت دار را شامل می‌شود مانند اسپانیا، لهستان و بلاروس. اما بازارهای نوظهور نیز هستند که این بازارها خودش به چهار گروه دیگر تقسیم می‌شود که اولویت اول اوراسیا شامل کشورهای قزاقستان و آذربایجان و … است. گروه دوم از همین بازارهای نوظهور تنها به ایران اختصاص دارد که شهرهای تهران، شیراز، اصفهان و مشهد را در برمی‌گیرد. اما گروه سوم از همان گروه بازارهای گردشگری شامل کشورهای آمریکای جنوبی مانند آرژانتین، آمریکای مرکزی، کلمبیا، کاستاریکا و… است. گروه چهارم نیز کشورهای اروپای جنوب شرقی است مانند ترکیه، رومانی، یوگسلاوی سابق، کرواسی و صربستان.

سوماروگا درباره اینکه چطور شهرهای مهم گردشگری ایران را برای بررسی انتخاب کرده گفت: ما کارمان را اول از تهران به عنوان پایتخت شروع کردیم چون بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفر جمعیت دارد بعد از آن سراغ شهرهای دیگر رفتیم تا درک بهتری از ایران داشته باشیم ما می‌خواستیم اول ایران را کشف کنیم. به اصفهان رفتیم و دیدیم که مردم این شهر زیبا مهمان‌نوازند و علاقه به سفر به سوئیس دارند. شیراز هم مقصد مهمی‌هست که دوست دارند سوئیس را ببینند. همچنین متوجه شدیم که برخی از آژانسهای گردشگری کاربلد هستند که در حوزه تورهای ورودی کار می‌کنند و می‌توان با آنها همکاری کرد. در مشهد نیز چهار آژانس در حوزه تورهای اروپایی کار می‌کنند. در ادامه به تبریز توجه داشتیم چون در سال ۲۰۱۸ به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی‌شناخته شده است و بعد شهر یزد و شاید کرمان و بعد هم جزیره کیش. به هر حال باید ایران را دید تا آن را درک کرد. ما وقتی در سوئیس هستیم دیگر برایمان فرقی نمی‌کند که آن فرد از کدام یک از این شهرها آمده است. برای ما مهم این است که گردشگر از ایران داشته باشیم.

وی ادامه داد: هر کسی که در اروپا کتابهای گردشگری ایران را باز کند متوجه می‌شود که چه مسیرها و چه شهرهایی برای گردش وجود دارد و متوجه می‌شود که شهرهای مانند مشهد و تبریز و … مورد علاقه گردشگران هستند. اما چیزی که باعث شد که ما به سراغ این شهرها برویم این بود که ببینیم کدام یک از شهرهای ایران پروازهای بین المللی دارد و یا پروازی که به ترکیه رفته و از آنجا به اروپا و یا سوئیس وصل شود. سوئیس ایر پارتنر اصلی ماست اما چون این خط هوایی به ایران، قزاقستان و اذربایجان خط مستقیم ندارد ما مجبور شدیم که از خطوط هوایی دیگری بهره بگیریم. در این میان خط هوایی ترکیه بیشتر مد نظر بود چون تعداد پروازهایش از ایران بسیار زیاد است و از ۵ شهر ایران نیز می‌تواند مسافران را به ترکیه و بعد به سه فرودگاه سوئیس در شهرهای زوریخ، زنو و بازل برساند. یعنی دست مسافر برای انتخاب ساعت و روز پرواز باز است. حتی فرودگاه میلان نیز در بخش ایتالیایی سوئیس نیز هست که یک ساعت فاصله دارد. اما ایرلاین‌های دیگر تعداد پروازهای کمتری دارند. اکنون گفتگوهایی در جریان است تا در آینده اگر پروازهای ایرانی بین تهران و ژنو و یا تهران و زوریخ برقرار شود، بیشتر روی آنها تمرکز کنیم.

۲۰۱۶ آغازی برای نگاه تازه به ایران بود

او به سفر رئیس جمهور سوئیس به ایران و مذاکرات برجام اشاره کرد و گفت: ۱۳ ژانویه ۲۰۱۶ یعنی تاریخ امضا شدن برجام بسیار مهم بود چون تحریم‌ها رفع شدو ایران به عنوان بازاری جدید به دنیا باز شد و سوئیس هم به دنبال این اتفاق عینک جدیدی به چشمانش زد و به نوع دیگری به ایران نگاه کرد و پیرو آن آقای «اشنایدر امان» رئیس جمهور سوئیس با هیاتی همراه به ایران آمد که در کنار آنها بالاترین مدیر گردشگری سوئیس نیز حضور داشت. در بین تواقفاتی که بین رئیس جمهور دو کشور امضا شد یکی از آنها نقشه راهی بود که در حوزه گردشگری امضا شد و مدیر گردشگری سوئیس پیرو این امضا از من درخواست کرد که فعالیت در ایران به عنوان یک بازار نوظهور را شروع کنم. این اقدامات شامل شناسایی آژانسهای فعال در حوزه تورهای خروجی به اروپا، شناسایی ظرفیت‌ها، بازاریابی، تبلیغ و شناساندن سوئیس در ایران بود.
وی اقداماتی که برای معرفی سوئیس به ایران انجام می‌دهند را تشریح کرد و گفت: ما بروشوری را به زبان فارسی درباره سوئیس منتشر کرده ایم که در آن تورهای گردشگری، جاذبه‌ها و … توضیح داده شده است. همچنین با ۵ آژانس گردشگری در ایران نیز کار می‌کنیم. یک سفر آشناسازی برای مدیران ارشد این آژانسهای گردشگری برگزار کرده تا با سوئیس آشنا شده و متوجه شوند که سوئیس تنها ژنو و زوریخ و برن نیست. در نمایشگاه گردشگری تهران نیز شرکت کرده ایم. همچنین فمتوری را نیز برای کارکنان آژانسهایی که در حوزه سوئیس کار می‌کردند برگزار کردیم. آکادمی‌مسافرتی سوئیس را هم داریم که به صورت آنلاین درباره مقاصد گردشگری سوئیس آموزش داده و در نهایت یک امتحان برگزار می‌کند و کسانی که موفق شوند به عنوان متخصص گردشگری سوئیس مدرک می‌گیرند. مذاکره درباره معرفی ظرفیت‌های گردشگری سوئیس و معرفی امکانات به ایرانی‌ها از سوی هیات‌های گردشگری سوئیسی نیز انجام می‌شود.
مدیربازاریابی بازارهای نوظهور در سازمان گردشگری کشور سوئیس درباره ایجاد پروازهای مستقیم بین دو کشور نیز گفت: برقراری پروازهای مستقیم بین دو کشور روندی هست که توسط مقامات رسمی‌هواپیمایی کشوری سفارت سوئیس هوانوردی بانک‌های سوئیس و … انجام می‌شود و سازمان گردشگری سوئیس می‌تواند تنها وقتی همه چیز آماده شد حمایت‌های لازم را انجام دهد. البته ما از پرواز مستقیم استقبال می‌کنیم برای ما فرقی ندارد که این پرواز مستقیم توسط کدام ایرلاین انجام شود پرواز مستقیم باعث افزایش تجارت و گردشگری می‌شود و آینده متفاوتی را برای دو کشور می‌سازد.

سوئیس به تنهایی نمی‌تواند صدور ویزای شینگن را تسهیل کند

این مدیر گردشگری در سوئیس همچنین درباره ویزای گردشگری سوئیس و تسهیلات به گردشگران ایرانی نیز گفت: سازمان‌های گردشگری در اروپا مانند ایتالیا و … توانایی و ملزوماتی که در اختیار دارند برای ترغیب گردشگران به این کشورهاست اما برای ویزا سازمانهای دیگری هستند که برای تسهیل در امور ویزا فعالیت می‌کنند آنها شرایطی را ایجاد می‌کنند و می‌گویند کسی که می‌خواهد به اروپا بیاید باید این شرایط را داشته باشد. اما متاسفانه در اروپا این طور به ایران به ایران نگاه می‌شود که تعداد زیادی از ایرانی‌ها پس از سفر به اروپا به کشورشان برنمی‌گردند. به همین دلیل شرایط دادن ویزا به ایرانی‌ها سخت گیرانه است وظیفه ما برای ترغیب گردشگران به سفر و وظیفه سازمانهای دیگر صدور ویزا تعریف شده است. ما نمی‌توانیم در این موضوع دخالتی کنیم. سوئیس جزئی از محدوده شینگن است و این کشور به تنهایی نمی‌تواند درباره دادن تسهیلات برای گرفتن ویزای شینگن تصمیم بگیرد.

او درباره اینکه چقدر مذکرات و گفتگوهای ۱+۵ در معرفی این کشور به عنوان مقصد گردشگری تاثیر داشته نیز گفت: سوئیس به عنوان یک کشور بی طرف فضایی را برای طرف‌های مختلف ایجاد کرد تا بتوانند در آن فضا درباره آینده و شکل دادن به آینده مذاکره کنند. این اتفاق تصویری را از سوئیس به عنوان میزبان این مذاکرات و مجادله ای که به مصالحه تبدیل می‌شود، به جا گذاشت. از طرف دیگر تا ۳۰ سال قبل سوئیس یک مقصد مهم برای ایرانی‌ها بوده است. اما بعدها این نمودار سقوط کرد با این حال سوئیس همیشه به عنوان یک مقصد شناخته شده برای ایرانی‌ها بوده است. ژنو مقر سازمان ملل سازمان بهداشت جهانی، سازمان جهانی کار و … است و به صورت اتوماتیک بهترین جایی که می‌توانست این مذاکرات درآنجا برگزار شود همین ژنو است و این سنت بی طرفی همیشه وجود داشته است پس مذاکرات باعث نشده تا گردشگران این کشور بیشتر شود اما این مذاکرات یک بار دیگر نشان داد که سوئیس آغوش باز برای مذاکره کردن و رسیدن به صلح را دارد. و بعد از این مذاکرات می‌توانند این بار برای تفریح و گردش بیایند. این روند نرمی‌است که همیشه در سوئیس اتفاق می‌افتد.

برچسب‌ها:

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *