اخبار 2382 روز پیش
بدون دیدگاه

بندر گز و جاذبه های گردشگری اش از زاویه ای دیگر

بندرگز در منتهی‌الیه غرب استان گلستان و در فاصله ۴۲ کیلومتری شهر گرگان واقع شده است.

بندر گز و جاذبه های گردشگری اش از زاویه ای دیگر

این شهرستان از شمال به خلیج گرگان و شبه جزیره میانکاله در دریای خزر، از شرق به کردکوی، از غرب به گلوگاه و بهشهر، و از جنوب به نواحی جنگلی کوه‌های جهان مورای رشته کوه البرز محدود شده است.

سواحل و كرانه هاي درياي خزر در پيوند با جلگه سرسبز و كوههاي بلند سر به فلك كشيده البرز از ديدني ترين و جالب ترين مناظر شهر گل و بلبل در بندرگز به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار مهر، این شهرستان که در منتهی الیه غربی و در فاصله 44 کیلومتری غرب گرگان مرکز استان گلستان واقع شده است، این شهرستان با وجود جاذبه های گردشگری مانند دریا ، جنگل و اماکن تاریخی این می تواند از مراکز مهم گردشگری استان محسوب شود.
مراکز دیدنی شهرستان بندر گز شامل اسکله توریستی، ساحل دریا، چشمه قلقلی، توسکا چشمه، چشمه بلبل، جنگل باغو، جنگل وطنا، خلیج گرگان، سیکاپل، جرکلباد، امامزاده حبیب الله و امامزاده سفید چال و …. است.

صنايع‌ دستي بندرگز شامل گليم‌بافي، نمدمالي و سوزن‌دوزي است و از دیگر جاذبه های این شهرستان می توان به جر کلباد ، سیکاپل ، امام زاده اسماعیل ، چشمه قلقلی و . . . اشاره کرد.

بندرگز، از دوران قاجار زمان محمد شاه 1262 ه.ق با احداث یک انبار بزرگ کالا توسط روس ها به عنوان قطب مهم اقتصادی تجاری منطقه استر آباد محسوب شد، مدتی بعد در اوایل حکومت ناصر الدین شاه این شهر با احداث یک اسکله چوبی و شعبه بانک استقراضی از یک سو با گرگان، دامغان، شاهرود، مازندران و تهران و از سوی دیگر با باکو و هشتر خان آستارا خان روسیه ارتباط برقرار کرد.

از مهمترین اماکن زیارتی این شهرستان میتوان به سفید چال ،امام زاده حبیب ا… نوکنده و علیرضا سرطاق اشاره کرد.

شهرستان بندرگز در دو سوی شمال و جنوب خود دارای جذاببیت های گردشگری است، در ضلع شمالی این شهرستان خلیج گرگان و شبه جزیره میانکاله واقع شده است، این محدوده علاوه بر اینکه پناهگاه حیات وحش میانکاله است، یکی از ذخیره گاه های مهم زیست کره زمین به شمار می آید،هم چنین این محدوده محل مناسبی برای فعالیتهای تحقیقاتی در زمینه پرندگان و آبزیان است.

از طرفی مجتمع ساحلی بندرگز نیز موقعیت قابل توجهی از نظر جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد، در ضلع جنوبی هم در میان جنگل های پهن برگ گردشگاه هایی وجود دارد که از جذابیت های گردشگری برخوردار است.

از جمله آن چشمه قلقلی است که در 20 کیلومتری جنوب شهر بندرگز و در عمق جنگل وطنا واقع شده است و دارای یک راه ارتباطی شوسه از گز به رادکان است و توسکا چشمه با آبی زلال، خنک و گوارا در محلی با چشم اندازهای طبیعی زیبا و روستاهای کوهستانی با مردم پر شور و خون گرم است.

بندرگز در گذشته با نامهاي كناره يا قصه كناره بعنوان ساحل شهر استر آباد محسوب مي شد و هم اكنون آثار تاريخي با قدمت 500 ساله مي توان در اين منطقه مشاهده كرد .

یکی از آثاری که تاریخ شهر را حکابت می کند”فانوس دریایی” برج مانندی است که در زمان قاجار توسط روسها در ساحل بنا شد که قدمت این اثر نشان از پویایی شهر در آن زمان داشته است و در واقع راهنمای کشتی هایی بوده که برای صادرات واردات به خلبج گرگان می آمدند و سواحل بندرگز لنگر می انداختند.

اما مزاده حبیب الله نوکنده:

این امامزاده در هشت کیلومتری غرب بندرگز در مجاورت راه آهن سراسری واقع شده است، در مورد شجره امام زاده حبیب الله نوکنده همگان متفق القولند که وی از فرزندگان امام موسی ابن جعفر علیه السلام است.

از تاریخ تولد و وفات او اطلاع چندانی در دست نیست، احداث مقبره آن حضرت پس از خواب نما شدن برای یکی از زنان متدینه منطقه و اظهار این که قبرم در کنار عصایی است که این عصا اکنون به صورت یک درخت زیتون در آمده است صورت گرفته و قدمت تاریخی آن به 800 سال پیش می رسد.

وجه تسمیه بندرگز

در واقع نامگذاری شهر مورد بحث بنام بندرگز بواسطه نزدیک بودن به روستای گز از نام ن روستا ریشه گرفته و بصورت پیش بندر روستای گز محسوب میشده است.

همچنین در مورد وجه تسمیه بندرگز برخی اعتقاد دارند که با توجه به تغییرات نام آن بعلت رویش درختچه های گز در زمین های نیمه شور قسمت شمالی شهر بندر گز و قرار گرفتن شهر در کنار دریای خزر،این شهر بنام “بندر جز” معروف شد و در دوره پهلوی در سال 1316 شمسی کلمه جز که معرب گز میباشد،مجددا به گز تبدیل و از آن پس به نام بندرگز نامیده شد.

جاذبه هاي طبيعي شهرستان

بندر‌گز يكي از شهرستان‌هاي استان گلستان است كه به علت پايين بودن از سطح دريا فاقد هر گونه بلندي بوده و كاملاً هموار و جلگه‌اي است، مهم ترين منابع آبي جذب جهانگرد در استان گلستان، درياي خزر و سواحل زيباي آن با چشم اندازها و مناظر بسيار بديع، دلنشين و ديدني است که همواره مسافران بسياري را از دور و نزديک به سوي خود جلب مي كند.

درياي خزر از ظرفيت ها و قابليت هاي بسيار بالايي در زمينه بهره برداري هاي جهانگردي برخوردار است كه در نوع خود شايد كم نظير باشد.، ساحل زيبا و آرام بندر گز در حاشيه درياي خزر و در فاصله 3 كيلومتري شمال جاده آسيايي تهران – مشهد واقع شده و امكانات تفريحي و اقامتي و رفاهي مناسبي براي استراحت و استفاده بازديدكنندگان دارد.

آثار باستانی و اماکن دیدنی شهر عبارتند از ساختمان گمرگ سابق بندرگز، چشمه قلقلی، قبرستان کهنه بندرگز، دیوار تمیشه باغو کناره بندرگز، قلعه سر محله بندرگز، جر کلباد در قسمت غرب روستای کهنه کلباد، دین تپه در قسمت جنوب روستای کهنه کلباد و …. است.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *