10 اثر تاریخی آذربایجان
اخبار 2189 روز پیش
بدون دیدگاه

تعطیلی نوروزگاه‌ها و برخی موزه‌ها در روز سیزده‌بدر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران از تعطیلی برخی موزه‌های تهران در روز سیزدهم فروردین‌ ماه برای حفظ طبیعت و محیط زیست آن‌ها خبر داد.

دلاور بزرگ‌نیا به ایسنا گفت:‌ برنامه‌های نوروزی در تهران تا روز هفدهم فروردین‌ماه برقرار است، اما در روز سیزدهم فروردین برخی از محوطه‌ها و موزه‌ها از جمله «کاخ گلستان» تعطیل می‌شوند تا آسیبی به فضای سبز آن‌ها وارد نشود.

او همچنین با بیان این‌که نوروزگاه‌ها تا ۱۲ فروردین‌ماه برقرار هستند، اما در روز سیزدهم که با وفات حضرت زینب (س) مصادف شده، تعطیل خواهند شد، افزود:‌ قصد داریم این رویدادها و برنامه‌های فرهنگی به‌ویژه اجرای موسیقی‌ محلی در حاشیه موزه‌ها را بعد از تعطیلات نوروز ادامه دهیم تا نگاه مخاطب‌محوری که ایجاد شده، پابرجا باشد.

وی اضافه کرد: پس از تعطیلات نمایش‌های آیینی، ‌موسیقی اقوام و رویدادهای فرهنگی که در حاشیه موزه‌ها، مناسبتی و در روزهای پیک بازدید اجرا خواهند شد، تنظیم و اعلام می‌شود.

او سپس با اشاره به حجم مخاطبان موزه‌های تهران در نوروز امسال، اظهار کرد: صرف‌نظر از اعداد و ارقامی که از بازدیدهای نوروزی اعلام می‌شود، اتفاق مهمی امسال رخ داده که آن تغییرِ معنی سفر و جابه‌جایی‌ها است. حجم مخاطبان در موزه‌ها نشان می‌دهد بیشتر مردم یاد گرفته‌اند چگونه سفر خود را جذاب کنند، از طرفی نوعی آشتی بین مردم و موزه‌ها اتفاق افتاده است.

وی افزود: ‌تا چندی پیش نگاه مردم به موزه‌ها «شئ محور» بود، اما حالا تغییری در شیوه‌ی نگرش مردم ایجاد شده و موزه‌ها با ایجاد فضاهایی برای دورهمی و تفرج، مخاطب‌محور شده‌اند که برگزاری رویدادهای فرهنگی مثل نوروزگاه‌ها و اجرای موسیقی اقوام و آیین‌های سنتی نیز در تغییر این رویه تاثیر زیادی داشته است.

بزرگ‌نیا در ادامه درباره مشارکت نهادهایی چون شهرداری در اجرای برنامه‌های نوروزی و مدیرت و آمادسازی شهر برای گردشگران و اجرای برنامه‌های موازی اظهار کرد:‌ هر سازمان و نهادی که با گردشگری درگیر بود یا موزه‌ای داشت در این تعطیلات هماهنگ عمل کرد و آن را برای مخاطبان نوروزی آماده کرد. موازی کاری اتفاق نیافتاده بلکه معتقدیم نوعی هم‌افزایی و عزمی یکپارچه رخ داد تا مکان‌های بیشتری برای حضور مردم آماده شود.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *