اخبار 2137 روز پیش
بدون دیدگاه

حضور ۷۰ هزار گردشگر خارجی در مازندران و نیاز به هتلداری مدرن

هتلداری در کشور نیازمند تغییر بوده و صِرف اتاقداری و منوهای غذایی قانع کننده نیست؛باید به سمت ارائه خدمات جانبی نظیر برگزاری جشن ها و جشنواره و همایش در هتل ها حرکت کنیم.

بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری ، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارا است؛ شمال ایران نیز به دلیل وجود نقاط بکر و تفرجگاه های جنگلی و دریایی، دسترسی ساده و آسان با استفاده از شریان های مواصلاتی متعدد، مجاورت به پایتخت کشور و جذابیت های متفاوت دیگر که ریشه در تاریخ این مرز و بوم دارد؛ همواره مقصد گردشگری بسیاری از مسافران و میهمانان بوده و رشد چشمگیری به ویژه در سال های اخیر در این صنعت داشته است.

* فرصت سوزی و عدم وجود سیاست واحد در صنعت گردشگری مازندران

مسعود صولتی مشاور و استاد دانشگاه رودکی تنکابن در گفت و گو با خبرنگار ایسنا معتقد است: صنعت گردشگری از توسعه ای که شایسته آن است برخوردار نبوده و مدیران این حوزه دغدغه و باور قلبی برای تحقق به گردشگری ایده آل و هدفمند را ندارند.

این استاد دانشگاه و کارشناس ارشد رشته مدیریت هتلداری با مقایسه گردشگری از زاویه تاریخی در زمان قبل و بعد انقلاب اسلامی و همچنین مقایسه توریسم در داخل و خارج کشوراین صنعت را وسیله تفریح و گذرانیدن ایامی خوش در اوقات فراغت دانست و از آن به عنوان غذای روح نام برد و خاطرنشان کرد: فرصت سوزی و عدم وجود سیاست واحد در حوزه گردشگری بین سیاستمداران و مسئولان دست اندکار از عوامل عقب ماندگی این صنعت پردرآمد بوده که این موضوع با نگاهی به سواحل شمال کشور به عینه قابل مشاهده است؛ زیرا بسیاری از دسترسی ها به دریا و ساحل از بین رفته و این مناطق مستعد، قابلیت بهره برداری و استفاده مطلوب خود را پیدا نکرده اند.

صولتی با بیان اینکه تیپ های مختلفی از جامعه و اقشار متفاوتی امروز برای گردشگری به مازندران و شمال کشور سفر کرده و مکان هایی غیر از هتل ها را برای اقامت انتخاب می کنند،یادآور شد: دسته اول افراد متمول جامعه و قشر ثروتمندند که غالب این افراد با ساخت و ساز در شمال کشور، از ویلای شخصی خود برای اقامت بهره می برند؛ دسته دوم شامل افرادی است که در شمال کشور خویشاوند داشته و برای ملاقات و بازدید بستگان به منازل آنها مراجعه می کنند.

وی افزود:دسته سوم از مزایای خانه مسافرها و سوئیت ها استفاده کرده و این امر سبب باز شدن درب خانه های بومی به سوی گردشگران شده است؛ دسته چهارم افرادی هستند که به اقامت در چادرها و بساط گستردن در فضای آزاد علاقه داشته و این گونه مسافرت می کنند و دسته آخر هم کارمندان و شاغلان مراکز و سازمان ها بوده که مکان های مشخص و ثابتی برای اقامت و اسکان دارند.

* ساخت و سازهای شخصی عاملی برای نابودی گردشگری

صولتی ساخت و سازهای شخصی در شمال کشور از سوی اقشار مرفه جامعه را مسبب نابودی منابع طبیعی و متعاقبا گردشگری دانست و تاکید کرد: آسیب به فرهنگ بومی منطقه، تصرف زمین ها و مناطق خوش آب و هوا و گردشگر پذیر در عوض ایجاد آلودگی و برهم زدن طبیعت از پیامدهای ناگوار در این حوزه است.

*سرمایه گذاران در ساخت هتل ها دانش و تجربه لازم را ندارند

وی مدیریت هتلداری و نحوه فعالیت در این رشته را مورد نقد قرار داد و تصریح کرد: عواملی که در هتل ها فعالیت کرده و یا اغلب مدیران هتل در شمال کشور، افرادی صرفا سرمایه گذار بوده و علم، علاقه و تجربه این حرفه را به عنوان یک تخصص ندارند که این از عوامل عدم رونق در هتل ها محسوب می شود.

صولتی در ادامه با بیان راهکارهایی در جهت رونق گردشگری و مجتمع های اقامتی گفت: استفاده از اساتید خارجی در دانشگاه ها برای تدریس، کارآموزی در خارج از کشور برای دانشجویان این رشته ها، ارتباط و تعامل سازنده بین آژانس های مسافرتی با اقامتگاه ها و هتل ها، برخورداری از مسئولین مطلع و آگاه به حوزه توریسم، ایجاد سیاست های حمایتی از سوی سازمان های ذیربط و بهره برداری از ظرفیت ائمه جمعه کشور به عنوان مسئول شورای فرهنگی هر شهرستان در معرفی اماکن تاریخی و مذهبی می تواند نقش کاتالیزور را در سرعت بخشیدن به پیشرفت صنعت گردشگری ایفا کند.

*شرایط اقتصادی، گردشگران را به طبیعت گردی و بوم گردی سوق داده است

محمد ملک محمدی از دیگر اساتید حوزه گردشگری با اعلام اینکه اخیرا گردشگران به محیط و قرارگرفتن در دامان طبیعت گرایش پیدا کردند گفت: بنا به دلایل متعدد نظیر بحران های آب و منابع طبیعی، علاقه به محیط زیست و حفظ و نگهداری از آن در نسل جوان تقویت شده و گردشگران به آن توجه ویژه دارند.

این پژوهشگر باسابقه و محقق دانشگاه، هزینه کم و علاقه گردشگران جدید را از علل سوق پیداکردن اکو توریسم دانست و افزود: بومگردی و طبیعت گردی بسیار آسان و کم خرج بوده و شرایط اقتصادی فعلی کشور گردشگر را به این سمت سوق می دهد تا با هزینه کمتر بهره وری بیشتری را به دست آورد.

* هتل ها بسته به نوع کارکرد به دو نوع تجاری و تفریحی تقسیم می شوند

وی با بررسی هتل ها و نوع کارکرد و پذیرایی از مسافران خاطرنشان کرد: هتل ها بسته به نوع کارکرد به دو نوع تجاری و تفریحی برای مقاصد و اهداف مسافران تقسیم می شود؛به عنوان مثال هتل تجاری برای اقامت مسافرانی است که به قصد تجارت و بنا به اشتغال خود و یا برگزاری همایش و کنفرانس خاصی از آن به عنوان اقامتگاه موقت بهره می برند؛ اما هتل های تفریحی برای استراحت و تفریح مورد استفاده عموم قرار می گیرد.

وی افزود: این دسته بندی مانع خدمات هم زمان در هر دو نوع کارکرد از سوی هتل نشده و یک هتل می تواند در عین استفاده تجاری محل تفرج نیز باشد.

* تراز منفی گردشگری کشور به دلیل عدم جذابیت در صنعت گردشگری

ملک محمدی که سابقه مدیریت هتل بزرگ رامسر را در کارنامه خود دارد درباره ارضای حس کنجکاوی در گردشگر و قانع نبودن او به امکانات محدود گفت: اگر ما نتوانیم گردشگر و مسافران را خوب تغذیه کرده و گردشگری جذاب را برای آن ها فراهم نکنیم، این ظرفیت از کشور خارج شده و جذب زیبایی های گردشگری در سایر کشورها خواهند شد؛ کما این که این اتفاق در سال های اخیر با هجمه تبلیغاتی گسترده از سوی کشورهای حاشیه ایران افتاده و بر طبق مستندات تراز گردشگری کشور منفی گزارش شده است.

این استاد حوزه هتلداری و بازاریابی در دانشگاه رودکی تنکابن از فاکتورهای جذب گردشگر در کشورهای همسایه نام برد و خاطرنشان کرد: شیوه های نوین تبلیغاتی، بازاریابی هوشمند، مارکتینگ در شبکه های مجازی، آفرها و تخفیفات آژانس های مسافرتی و انواع تفریحات متعدد آبی و دریایی از روش های پذیرش گردشگر در این کشورها است که با هدف گذاری ویژه بر روی بازار گردشگری ایران انجام می شود.

*ذائقه گردشگران در سال های اخیرتغییر پیدا کرده است

مهران حسنی، معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران با بیان این مطلب که ذائقه گردشگران در سال های اخیرتغییر پیدا کرده و به سمت بوم گردی رفته است گفت: زندگی ماشینی، مشغله کاری بالا و قرار گرفتن در محیط بسته آپارتمانی باعث شده گردشگران به طبیعت روی آورده و از آن برای کسب آرامش و تمدد اعصاب بهره ببرند.

وی با اشاره به این که هر انسانی روزی به اصل خویش رجوع می کند و اصالت از روستاها نشات گرفته است خاطرنشان کرد: گرایش گردشگران به روستاها ناشی از این اصل بوده و روستاها حس نوستالژیک و آرامش را برای مسافران تداعی می کنند.

* میزان درآمد در استفاده از صنعت بوم گردی تاثیری ندارد

حسنی در ادامه با ذکر این نکته که هر شخصی با هر درآمدی از بومگردی و اکوتوریسم می تواند بهره کافی ببرد تاکید کرد: میزان درآمد افراد در استفاده از این نوع گردشگری تاثیرگذار نیست، این عامل از مهم ترین عوامل روی آوردن مسافران به این وجه از صنعت گردشگری است.

وی از افزایش ۲۹ درصدی گردشگران در ایام تعطیلات نوروز و افزایش ۱۵ درصدی نرخ اقامت در هتل ها سخن به میان آورد و ادامه داد: فعال شدن بیش از ۷۰ واحد بومگردی در استان و حضور مسافران در بیش از سه هزار روستا و آبادی نشانه گرایش به سمت اکوتوریسم و تغییر ذائقه گردشگران در کشور است.

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران بومگردی را حاصل جمع اهداف سازمان گردشگری دانست و گفت: معرفی آداب، رسوم و فرهنگ بومی و محلی، معماری سنتی و سازگار با محیط زیست، احیای صنایع دستی و ایجاد درآمد و اشتغال از مزایای اکوتوریسم است.

حسنی استفاده از نبوغ، خلاقیت و تغییر مثبت در هر صنعتی را از رموز پیشرفت آن خواند و افزود: با به وجود آمدن نیازهای جدید و تقاضاهای تازه باید به سمت تغییر گام برداشت تا به نتایج مطلوب دست پیدا کرد.

* حضور بیش از ۷۰ هزار گردشگر خارجی در مازندران و نیاز به هتلداری مدرن

وی با اشاره به رشد چهار برابری حضور گردشگران خارجی در طی پنج سال گذشته در کشور و حضور بیش از ۷۰ هزار گردشگر خارجی در استان گفت: هتلداری در کشور نیازمند تغییر بوده و صِرف اتاقداری و منوهای غذایی قانع کننده نیست؛باید به سمت ارائه خدمات جانبی نظیر برگزاری جشن ها و جشنواره و همایش در هتل ها حرکت کنیم.

وی با اعلام اقامت ۹۵ درصدی در هتل های مازندران در ایام نوروز گفت: ایجاد درآمد مکمل برای هتل ها از طریق پیشنهادها و مشوق های گوناگون دولتی و خصوصی سبب ایجاد مشاغل جدید و تنوع کاری در این مراکز خواهد شد.

برچسب‌ها:

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *